lørdag 18. oktober 2014

Ved frokostbordet

Frokost er et viktig måltid. Sist uke fikk jeg en fersk historie fra frokostbordet til et ungt ektepar. De satt på mitt kontor og fortalte om sine planer for sitt prosjekt. Men så måtte jeg høre på dagens hendelse. De hadde for ei ukes tid siden invitert ei mor hjem til seg fordi hun kom til Kypros for å være nær døtrene sine som satt i fengsel. De hadde samme hjemland. Det gikk lenger tid enn tenkt før saken kom opp til retten. Mora ble deprimert av å være alene i et fremmed land og det var da hun ble invitert hjem for å bo der.
Under samtaler fortalte de hverandre om sine liv og den vandring de har hatt. Mora ble interessert i å høre om hvordan det var mulig å endre tro og hva det innebar.
Så denne dagen da dette ekteparet kom til oss, fortalte de at ved frokostbordet ville mora til de fengslede døtrene si noe viktig. Hun hadde brukt dagene alene til å studere den tro de fortalte om og nå hadde hun bestemt seg for å tro selv. "Det er det beste frokostmåltidet i vårt liv vi har hatt", strålte det unge ekteparet.

En god frokost. Under tiden på Kypros er det alltid fersk frukt å få ta i.
Her er det pærer på brunost.

Mens jeg på søndag gikk langs stranden for å få babyen til naboene i søvn, buldret det fra flyplassen i nærheten. Jagerfly gikk på vingene og svingte østover. Jeg visste at de er en brikke i kamp på syrisk og irakisk jord. Jeg kunne gå trygt men jeg tenkte på hva som slike operasjoner skaper av ødeleggelser og død. Samtidig sies det at hvis ikke man gjør dette, vil andre lide likevel. Da er det å velge blant to onder.


Å grave seg ned i sanden, det måtte til for Sebastian og Kristian.

Flyplassen i nærheten sender stadig fly på vingene.
Og det er normalt ikke passasjerformål.
Når Libya operasjonene pågikk, ble basen brukt til fly og helikopter
mens krigsskip lå i havet rett utenfor. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar