lørdag 29. juni 2013

7 km's historie.

Fra samme land, fra samme by, men med helt ulik historie. I 7 km gikk de og pratet. De fortalte sin historie til hverandre, stilte spørsmål og på den måten ble kjent. Alle har vi vår historie med oss. Disse to er i alle fall helt ulik min.

Vandringsmenn med hver sin historie.

Begge har i dag samme tro og ønsker å dele den med sine egne landsmenn. Slik har det ikke alltid vært. Den ene har gått lang vei fra å være sterkt og strengt troende på Koranen, til i dag å være fri mann i troen på Bibelen's budskap. Når han viste meg bilde av seg selv for noen år siden, kunne jeg ikke kjenne han igjen pga religiøs stil. "Jeg kjenner heller ikke igjen meg selv. Nå er jeg fri mann. Jeg kan tenke selv. Jeg kan stille alle spørsmål jeg vil."
Men denne reisen i troslivet har kostet han familien, jobben og heimlandet. Og nesten livet.
Den andre har en helt annen bakgrunn. Har vært bekjennende kristen hele livet. Bodd i andre land. Men har jobbet aktivt for å kommunisere med nettopp mennesker som han nå gikk tur med. Nå kunne de dele erfaringer fra begge sider.
Praten gikk i ett på arabisk. I blant fikk jeg et kort sammendrag på engelsk slik at jeg kunne få del i det de fortalte hverandre. De deltok også sammen i radiosendinger.

Slik er bl.a. vår jobb. Koble mennesker sammen og legge tilrette for andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar