søndag 19. januar 2014

Hjertelig takk

Lørdag morgen på vei til en jobbøkt, gikk jeg en litt annen vei til kontoret. Rundt et hjørne møtte jeg en mann som hilste meg godt nyttår ved å kaste seg rundt halsen på meg da jeg strakte ut hånden. Vedkommende har sine fysiske handikap og trenger spesiell omsorg. Vi har også en annen mann som vi møter jevnlig som vi prøver å utveksle noen ord med. Hvordan velferdssystemet fungerer for de med ekstra behov, vet vi ikke. Men oppmuntringer er ikke dumt å gi.
Tilslutt spør han meg om han kan få 1 euro. Jeg gav han 2. Da fikk jeg ny omfavnelse og kyss på begge kinn. "Gud er sammen med deg" sier han og peker oppover. Om andre så dette opptrinnet, vet jeg ikke. Men det var i alle fall hjertelig. Så gikk vi hver vår vei. Tror smilet satt løst på begge.

Vi prøver å koble ut jobben av hodet når vi kommer til leiligheten. Da er det fint med besøk av noboer og vi blir tvunget til å snakke om andre ting. Og foreldrene til Electra er alltid takknemlige for litt avlastning. En glede for oss å ha tillit hos en liten kypriot.

Et takknemlig avbrekk i hverdagen når Electra kommer på besøk.

På TV-nyheter fra Sverige, så vi et innslag fra regionen og da særlig fra Tunisia. De fokuserte på alle de som nå konverterer til kristen tro. Ingen har tallfestet et antall. Reporteren oppsøkte unge mennesker på gater som samlet seg og diskuterte. Noen våget å stå fram med ansikt uten å oppgi navn mens andre snakket bare i profil. De uttrykte glede for sin frihet og sa de ikke var redde. Men de var forsiktige pga alle konsekvenser konverteringen kan få. TV reporteren snakket om ti-tusenvis i den arabiske verden og en religionsforsker kom med sin analyse. Et oppmuntrende innslag fra en vanlig TV-kanal om en region som det skjer mye i.


Vi har det uvanlig varmt i januar. Det blomstrer i hagene.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar