søndag 6. februar 2011

50 euro, takk.

Hvor lett er det ikke å misforstå? Vi går vel i den fellen alle at vi tror noe som i virkeligheten er noe annet.
Her på Kypros parkerer "alle" feil. Fortauer er som oftest full av biler. Parkeringsplasser er det mangelvare på, så da må bare bilene stå overalt. Ellers vil det ikke fungere.
Jeg skulle innom leiligheten og hente noe. Jeg parkerte rett utenfor. Etter norske regler stod jeg feilparkert. På  vei videre oppdaget jeg en lapp på ruten. Polish 50 Euro. "Å, nå har politet hatt en parkerings rassia. Der forsvant 400 kr." Jeg kjørte rolig videre, men irritert inni meg. Det stod ikke kontonr, bare et telefonnr. Tilbake i leiligheten så jeg at det stod Polish, ikke Police. "Oi, godt at jeg ikke ringte politiet og spurte hvor jeg kunne betale boten". Vivi lo. "Hva hadde politiet sagt tro? Ville de ha bonet bilen likevel, bare for å få en god historie??"

Opprøret i Egypt og andre land, berører vårt arbeid mye. Vi følger med og har kontakt med folk. Planer må forandres. En del reisevirksomhet er innstilt foreløpig. Det tas ikke risikoer for oss selv eller de som skal ha besøk.
Så undres jeg hva som serveres på nyhetene. Jeg satt med en kanal som formidlet opprøret fra Jemen der begge sider ble beskrevet som like store. Politet holdt gruppene fra hverandre og alt ble rolig. På NRK  viste de fra kun den ene siden. Det så ikke ut som om noen demonstrerte for den sittende regjering, bare mot. Da blir det feil bilde som presenteres og hva skal man stole på?

I dag har det vært sol og klarvær igjen. En flott mulighet for tur. Vi endte opp på en ny topp, 1613 moh der vi hadde utsikt over halve øya. 6 grader på toppen. Nedturen gikk i "alpelandskap", bratte lier og kløfter med en vei øverst og et juv under. Slike veier kan ikke turistbussene ta seg fram på. Kypros har mye natur, bare den blir oppdaget.

Det fins merka turstier en del plasser. Det er et arbeid å finne fram til dem. Ikke alt er merket like bra. På dagens tur gikk det fint. Dessuten fant vi mange nye spennende turer. Når været blir varmere, kan det vært godt med en topptur.

1 kommentar:

  1. Heisann:)) Måtte le litt.. Og erindrer hvordan vi moret oss over hvordan det skulle gå med Arne Olav og engelsken.... Ville blitt en god latter om du troppet opp på den lokale politistasjonen for å gjøre opp for deg.
    Her er det snø og regn og snø.... Ikke særlig skiføre. Ser ut til at dere kan utfolde dere mer utendørs enn vi. Vi håper på strålende vær når turen legges til VM i kollen.
    Ha det fint begge to:))

    SvarSlett