mandag 11. juli 2011

Eksplosjon

Mens jeg halvsov på morgenkvisten i dag , hørte jeg et drønn i det fjerne. Jeg lå og ventet på rystelser fordi jeg tenkte dette var jordskjelv. Det kom ikke. Men i stedet merket jeg at strømmen forsvant. Etterhvert fikk jeg informasjon om hva som hadde skjedd. Et lager av våpen og ammunisjon fra en konfiskert last fra et iransk skip på vei til Syria i 2009, gikk i luften ca 4 mil unna Limassol. Like ved militærbasen og lageret, lå et stort el-verk. Dette fikk store skader. 12 liv er foreløpig gått tapt og mange skadde fraktes til sykehus. En fiskelandsby like i nærheten fikk blåst inn alle vinduer og dører i bygningene. Jeg passerte landsbyen og militærbasen på lørdag på vei tilbake fra flyplassen.
Konsekvenser av dette merker hele øya. Det sies at 2/3 av strømmen ble slått ut. Banker, kontorer, fabrikker og butikker har problemer. Folk ble sendt heim fra arbeid. Mange lyskryss virket ikke og det var ikke politifolk nok til å dirigere trafikken, så litt kaos ble det.
På vårt kontor fikk vi tidlig strøm tilbake, men internettet virket ikke. Leverandøren av bredbåndet hadde ikke strøm til sitt anlegg. Vi fikk heller ikke ut nye sendinger pga dette. Men i leiligheten har jeg en annen leverandør av internett, og de gikk klar denne kolapsen. Så derfor var det best å jobbe hjemmefra i ettermiddag.

På søndag ble jeg med naboen på tur til nord- siden av Kypros. De som bor der kaller det for Nord-Kypros. De har eget flagg men ingen andre enn Tyrkia godkjenner dette. På gresk side står det alltid på kartene "Area under Turkism occupation since 1974". Gresk-kypriotene har dårlige følelser ved å krysse grensen til nord fordi de føler de blir kontrollert og må betale for å besøke sitt eget land. Tyrkia står ikke særlig høyt i kurs.
 Vi besøkte St Hilarion Castle som ligger rett opp i fjellene bak byen Keryneia. En flott fjellkjede ligger langs nordkysten. Borgen er Walt-Disney sitt motiv da Snøhvit og de syv dverger ble skrevet. Det var en flott opplevelse å se denne borgen som voktet sletten langs kysten og hadde kontroll langt utover havet. Det kunne bo mange mennesker der fordi området var stort. Egen kirke hadde de innenfor murene, samt fengsel.

Fra et av vinduene, er det perfekt utsikt over byen. Nå er det også montert lyskastere i terrenget rundt borgen og toppen slik at området lyses opp i mørket og blir et landemerke i området.

1 kommentar:

  1. Hei!
    Interessant det du skriver. Hvordan er forholdene nå? Norsk presse skriver lite om det, men britisk presse skriver en del om de triste historiene til de som var direkte knyttet til basen.

    SvarSlett